08 Mei 2008

Jujur dalam membaiki komputer.

Bad mood jugak aku hari ni. Kereta aku problem kat tengah jalan waktu malam. pening2. problem betary dgn tangki radiator bocor. mujur ade makenik tolong bt jumper. kete aku dihantar ke workshop dia. nak repair radiator tu. sambil tu aku borak2 dgn makenik tu. tempat repair kereta sekarang bnyak yang x jujur. diorang menggantikan barang dalam kereta kita dengan barang yang second hand. lepas keluar dari workshop kereta memang ok. bila dah lama, problem balik. sebab barang asal kereta telah digantikan dengan barang yang x elok. barang asal kereta kita dijual kot...

Aku boleh kaitkan benda ni dengan membaiki komputer jugak. apabila kita hantar komputer ke kedai komputer, mereka yang tidak jujur akan mengambil komponen barang komputer kita yang power, laju, dan tukar dengan barang yang low. macam contoh kawan aku yang hantar komputer dia ke kedai komputer sekitar kawasan rumah dia. apabila. komputer dia telah dibaiki. tapi bila dia gunakan komputer tersebut, dia dapati komputer dia sangan lambat berbanding sebelumnya.

Aku cheak komputer dia. Aku tengok senarai barang2 sewaktu membeli komputer tersebut. prosesor pentium4, hardisk 80GB, ram 1G. member aku diberitahu oleh tokey kedai komputer bahawa komputernya rosak hardisk dan hardisknya diganti dengan hardisk 60GB sahaja dan format. tapi bila aku check komputer dia, proseser pentium3, ram 256MB!!!

Kedai komputer tersebut telah menghilangkan diri x tau pindah ke mana.. so walaupun kita x tau sangat tentang komputer, paling kurang kita tau ape yang ada dalam komputer kita.

3 ulasan:

  1. Assalam, sy bru bli cpu custom, bajet dalam 1.7k, tak smpai 3 bulan ad problem, usb overcurrent device, sy pun hantar kat kdai, esokny cina tu call kata motherboard rosak, nk tukar dlm 200, sy kata xpyh sbb ad waranty, lusa sy ambik and rasa len mcm, cpu tu mcm mkin ringan, cek brang pun rs x sdap ati mcm dah kena tkar, bro rs ap aku patt buat $kg?

    BalasPadam
  2. Assalam, sy bru bli cpu custom, bajet dalam 1.7k, tak smpai 3 bulan ad problem, usb overcurrent device, sy pun hantar kat kdai, esokny cina tu call kata motherboard rosak, nk tukar dlm 200, sy kata xpyh sbb ad waranty, lusa sy ambik and rasa len mcm, cpu tu mcm mkin ringan, cek brang pun rs x sdap ati mcm dah kena tkar, bro rs ap aku patt buat $kg?

    BalasPadam
  3. Wasalam,
    Setiap bill, resit, senarai barang yang dibeli sangat penting dan perlu disimpan. Disitu ada menunjukan model barang dalam cpu anda. Anda boleh semak senarai barang dalam bill dengan barang dalam pc selepas hantar ke kedai tu. Kalau ringan tu, mungkin power supply atau hardisk ditukar/ dibuang. Thanks.

    BalasPadam

Sila tinggalkan komen untuk kita berkongsi masalah, pendapat dan cadangan.